Полезна информация
Стандарт
"Стандарт" е документ, който е съставен чрез общо съгласие и определя за общо и повтарящо се прилагане правила, основни насоки или характеристики за дейности или техните резултати, за да се постигне оптимален ред в дадена съвкупност от обстоятелства (определение в Закона за националната стандартизация).
Системи за управление /СУ/
Успешното ръководене на всяка организация, независимо от предмета на дейност, изисква тя да бъде управлявана по систематичен и разбираем начин, което успешно се постига чрез въвеждане и сертификация на система за управление(СУ).
Реализацията на системи за управление, включва установяване, разработване и внедряване по един или по няколко международни стандарти:
ISO 9001 „Системи за управление на качеството. Изисквания”. Приложим е за всякакъв тип организации, независимо от бизнес сферата, в която осъществяват дейността си.
ISO 14001 "Системи за управление на околната среда. Изисквания с указания за използване." Препоръчва се за организации с висок риск от отделяне на вредни емисии и като средство за предотвратяване на замърсяването на околната среда.
ISO 22000 "Системи за управление на безопасността на храните. Изисквания към организациите от хранителната верига". Приложим е за организации, включени в който и да е аспект на хранителната верига и желаещи да приложат система, гарантираща безопасност на храните.
OHASS 18001 "Системи за управление на здравето и безопасността при работа. Изисквания". Демонстрира ангажираността на организацията за безопасна работна среда и защита на служителите от трудови злополуки. Дава възможност на организациите да контролират и подобряват безопасни и здравословни условия на труд.
ISO 15189 „Медицински лаборатории. Специфични изисквания относно качеството и компетентността.” Приложим е за медицински лаборатории, желаещи да докажат компетентност за извършваните от тях изследвания.
ISO 17020 "Общи критерии за дейността на различните видове органи контрол.” Определя общите критерии за компетентност на органи, извършващи контрол, в различни икономически и социални сектори.
ISO 17025 "Общи изисквания относно компетентността на лабораториите за изпитване и калибриране" Определя общите изисквания за компетентност при извършване на изпитване и/или калибриране, включително вземането на проби(извадки).
Какво трябва да направи всяка организация, която е решила да се сертифицира по ISO 9001?
Трябва да внедри система за управление на качеството, която да е в съответствие с изискванията на ISO 9001. Организацията може да използва собствени ресурси в зависимост от своята подготвеност или да привлече независим консултант, съдействие може да се получи чрез обучение на персонала от външен лектор.
След като системата бъде внедрена, за да може да започне сертификационния процес, системата трябва да бъде развивана и проверявана, да притежава достатъчен обем доказателства, които ще бъдат използвани при сертификацията. Необходимо е да са били проведени вътрешни одити и прегледи от ръководството.
Подобряване на постиженията и производителността на вашата организация.
По-добро определяне на целите на организацията и очакванията на клиентите ви.
Постигане и поддържане на качество на продуктите/услугите на вашата организация, за да се задоволят изискванията и подразбиращите се потребности на клиентите.
Нарастване на удовлетвореността на клиентите.
Доверие, че исканото качество е постигнато и поддържано.
Доказване на сегашните и потенциялните клиенти способностите на организацията.
Разширавяне на пазара или запазване на пазарни дялове.
Повишаване компетентността на служителите.
Получаване на сертификат/регистрация.
Насърчаване на инвеститорите.
Получаване на национално и международно признание.
Възможност за конкуренция с по-големи организации.